Піхуля С.О. Конструктивні форми
емоційного реагування в учнів ПТНЗ //Соціальний педагог. Всеукраїнська газета
для фахівців. Видавництво «Шкільний світ» № 12 (84), грудень 2013 р., - с.33 –
34
Подолання
стереотипних неконструктивних форм емоційного реагування в учнів ПТНЗ, які сформовані під впливом
сімейного виховання.
Сергій Піхуля, практичний
психолог,
державний навчальний заклад
«Черкаський професійний ліцей»
«Життя - театр,
Сцена – цілий світ.
І кожен в ньому:
Актор, глядач і Шекспір»
В.Парфьонов
Аналіз досвіду консультування учнів і їх батьків, аналіз розв’язання конфліктних ситуацій, аналіз анкет учасників педагогічного процесу
показує, що певна частина учнівської
молоді має труднощі у спілкуванні з однолітками та дорослими, так як у них в
ході спілкування домінують стереотипні неконструктивні форми емоційного
реагування. Слід зазначити, що такі стереотипи, як правило, формуються у
взаєминах з батьками та однолітками.
Таким чином, існує необхідність дослідження проблем щодо зміни або
подолання стереотипних неконструктивних форм емоційного реагування в учнівської
молоді з метою поліпшення культури спілкування та попередження конфліктних
ситуацій під час навчання.
Слід зазначити, що за віковими показниками учнівської молоді, що навчається
в ліцеї, це не просто найважливіший етап становлення людини, - це
критичний період розвитку, що пов'язаний з перетвореннями у сфері
свідомості, емоцій, діяльності та стосунків.
Процес переорієнтації підлітка на норми дорослої людини визначається
засвоєнням тих цінностей, способів поведінки, форм емоційного реагування, які
існують, перш за все, у власній сім’ї та у оточенні, яке сприймається як
найтісніше. Модель поведінки та стиль емоційного реагування батьків здійснює
суттєвий, а іноді і вирішальний вплив на формування фіксованої життєвої
позиції, яка проявляється як сукупність основних базових уявлень про себе,
значимих інших, оточуючий світ та дає про себе знати при прийнятті головних
рішень, в поведінці та спілкуванні на рівні емоційного реагування.
Сучасний ринок праці потребує робітників не тільки високої кваліфікації,
але й таких, які є комунікабельними, вміють працювати в команді, здатні
самостійно вирішувати нестандартні виробничі завдання та нестандартно мислити,
генерувати нові ідеї, уникати конфліктних ситуацій і вміти конструктивно
виходити з них. Саме тому в ДНЗ «Черкаський професійний ліцей» використовуються
різні форми та методи подолання стереотипних неконструктивних форм емоційного
реагування в учнів, які сформовані під
впливом сімейного виховання. Це і залучення учнів до участі в гуртках художньої
самодіяльності (вокальних, хореографічному), в фото – кіногуртку, в оглядах художньої самодіяльності та в
спортивно-мистецьких змаганнях «Козацькі розваги» і, врешті – решт, проведення
з учнями соціально-психологічних тренінгів ефективного спілкування. За рахунок
вираження себе словами, тоном голосу, виразом обличчя, жестами, співом, танцем
відбувається самореалізація і самоствердження молодої людини.
Останнім часом, налагодилась робота творчої лабораторії психологічних
мініатюр «Персона», створеної членами
гуртка психологічних знань, що працює в ліцеї. Основна ідея полягає діяльності
лабораторії полягає в тому, що, по-перше, молода людина, котра має потребу в
самоствердженні, повинна реалізувати її в творчості, інакше вона буде
реалізовуватись в негативних формах
поведінки; і, по-друге, кожна емоція повинна мати своє відреагування, бо
емоції, що не мали своєчасного відреагування, мають травмуючу дію.
Заняття в творчій лабораторії психологічних мініатюр побудовані за
принципами інтерактивного театру, бо саме
інтерактивний театр є одним з тих
навчально-виховних методів, які, опираючись на свою нестандартність, високу
емоційність, відсутність прямого моралізування, може досить активно залучати
учнівську молодь до обговорення проблем, до пошуку відповідей на хвилюючі
питання, визначення свого життєвого вибору, сприяє перетворенню підлітків із
об’єктів виховного впливу на активних учасників процесу соціалізації
особистості.[6,с.50]
Основним елементом театральної дії, в нашому випадку, є попередньо
виготовлені з пап’є-маше маски, які символізують і зображають різних персонажів,
та змінюються відповідно до зміни їх емоцій. Активно залучаються також глядачі
через делегування їм тих, чи інших масок. Сюжетом постановок виступають, як правило, притчі. А сценарії
складаються в процесі створення масок. Для зображення декорацій
використовується мультимедійна та комп’ютерна техніка. Тривалість постановок до
20 хвилин.
Попередня підготовка масок допомагає саморозкриттю та самоусвідомленню
своїх емоцій та переживань. В той же час, участь в постановках звільняє від
страху перед своїми власними переживаннями, дозволяє учням увійти у взаємодію з
іншими людьми більш широко.
Театр має безмежний арсенал способів
вираження відносин людини і її переживань завдяки пластичності образних форм
[4], в тому числі, завдяки своїй емоційно-образній основі та надання можливості
глядачу і актору проживати інші, ніж ті, що є в дійсності, життєві ситуації,
створює підґрунтя для перетворення особистості, кращого пізнання себе й
соціального оточення, та, відповідно, більш адекватної соціальної поведінки.
Таким чином, пошук нових та
креативних форм подолання
стереотипних неконструктивних форм емоційного реагування в учнів ПТНЗ, які сформовані під впливом
сімейного виховання, дає можливість сформувати соціально-активну особистість,
здатну успішно засвоювати навчальну програму, прагнути до професійного самовдосконалення
та особистого саморозвитку.
Список використаних
джерел:
1. Сергієнко І.М.
Інтерактивний соціально-психологічний театр як метод підготовки практичних
психологів []/І.М.Сергієнко // режим доступу: www.hbuv.gov.ua > portal/soc_gum/pspo/2006_9_1/doc_pdf/...
2.
Сергиенко И.Н. Соцально-психологический театр как метод
профилактики наркозависимости []/И.Н.Сергиенко // режим доступу: www.psyholodik.ru > arc.php? pege=1509
3. Туріщева Л.В. Настільна
книга шкільного психолога: Навчально-методичний посібник для вчителя /
Л.В.Туріщева //. – Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 256 с.
4. Шахрай В.М. Потенціал
інтерактивного театру у формуванні соціальної компетентності школярів /В.М.Шахрай//
Соціальна педагогіка: теорія і практика. Науковий журнал, № 4, 2011, с.48 - 55
Немає коментарів:
Дописати коментар