Піхуля Сергій Олексійович
ДНЗ «Черкаський
професійний ліцей»,
м. Черкаси
ФОТОГРАФІЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ ДІАГНОСТИКИ І
КОРЕКЦІЇ
В РОБОТІ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА ПРОФЕСІЙНО
- ТЕХНІЧНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
Все, що відбувається в нашому житті,
не є ні поганим,
ні гарним –
все залежить від нашого відношення
до подій.
(Думка психолога)
У роботі практичного психолога
професійно-технічного навчального закладу виділяють кілька напрямків
діяльності, в тому числі: психодіагностичну роботу, психологічне
консультування, психокорекцію [9,с.6-7].
Психодіагностика вимагає професійного
володіння методами психологічного дослідження. А основне завдання практичного
психолога у психодіагностичній роботі полягає в оцінюванні психології і поведінки
дітей, та дорослих і в наданні їм
кваліфікованої психологічної характеристики.
Психологічне консультування
здійснюється з метою вироблення психолого-педагогічних рекомендацій, що
випливають із результатів проведеного психодіагностичного обстеження та
проведення бесід з тими, хто потребує консультативної допомоги.
В свою чергу, психологічна корекція є
прямим впливом психолога на дитину або дорослого, з метою виправлення наявних
недоліків, зміни їхньої психології або поведінки. Для цього практичний психолог
повинен володіти методами психокорекції та психотерапії, методиками
соціально-психологічного тренінгу, аутотренінгом, уміти впливати на людину.
На нашу думку, найефективніше
вирішувати вищевказані завдання за допомогою арт - терапевтичних методик.
Арт – терапія тісно пов’язана з
розкриттям творчих здібностей людини і пошуком нею можливостей саморегуляції,
що дає змогу працювати за допомогою арт – терапевтичних технологій як з типовою
гострою ситуацією, так і вирішувати «хронічні» проблеми. В результаті застосування арт – терапевтичних
технологій відбувається акумуляція позитивного досвіду символічного вирішення
проблеми, надається можливість перенести отримані моделі поведінки в реальне життя [3,с. 9].
Крім того, на думку Олени
Вознесенської, методи арт – терапії відповідають очікуванням, установкам,
традиціям українців, для яких характерна орієнтація на емоційно-образне
переживання, ніж на раціональне розв’язання психологічних конфліктів
особистості [2,с. 5].
Застосування арт – терапевтичних
методик створює безпечне середовище для дослідження проекцій учнів
професійно-технічного навчального закладу. А вміння працювати з проекціями
дозволяє практичному психологу в короткий термін зрозуміти причини, що привели
до проблем, а також найбільш ефективні способи їх вирішення. За допомогою
вищезазначених методів та технологій практичний психолог професійно-технічного
навчального закладу має можливість досягти великого ступеню довіри, працювати,
практично, з будь-якою темою і проблемою. Тобто серед переваг застосування арт
– терапевтичних і проективних методів називають: цілісний підхід до оцінки
особистості, пізнання прихованих, латентних, чи несвідомих сторін особистості,
активне й довільне трактування стимульного матеріалу піддослідним, зняття тиску
з боку навколишнього середовища завдяки невизначеності тестових умов,
відображення принципів психічної структури, прояви динаміки неусвідомлюваних
тенденцій [ 8 ].
Олена Вознесенська називає перевагами
арт – терапії порівняно з іншими формами психотерапевтичної роботи [2,с. 6]:
1.
В арт – терапевтичній роботі може брати
участь майже кожна людина (незалежно від свого віку, культурного досвіду,
соціального стану). Арт – терапія
практично не має обмежень у використанні. Немає підстав і для протипоказань до
участі певних людей в арт – терапевтичному процесі.
2.
Арт – терапія – засіб невербального
спілкування. Символічна мова допомагає
людині точніше висловити свої переживання, по-новому поглянути на ситуацію і
життєві проблеми та знайти завдяки цьому шлях до їх розв’язання.
3.
Арт – терапія є потужним засобом
зближення людей. Образ стає інструментом спілкування, і таким чином,
активізуються і збагачуються комунікативні можливості людини. Відбувається
сприяння виробленню широкого спектру нових моделей спілкування, орієнтації на
міжособистісну взаємодію.
4.
Виникає можливість для дослідження
несвідомих процесів, вираження й актуалізації прихованих ідей і станів, тих соціальних ролей і форм
поведінки, що знаходяться в підсвідомості та мало виявлені в повсякденному
житті .
Прийнято виділяти такі основні напрямки арт – терапевтичної діяльності:
I.
Терапія візуально-пластичними художніми
засобами.
II.
Драмотерапія.
III.
Музикальна арт - терапія.
IV.
Танцювально-рухова.
Фототерапія є методом розкриття внутрішніх ресурсів через споглядання
фотографічної творчості і творінь та
передачі власних переживань у роботі з партнером через очі і тіло. Як напрямок
арт – терапії фототерапія відноситься до терапії візуально-пластичними
художніми засобами. Досвід застосування набору фотографій для діагностики та
психокорекції кризових станів дає нам змогу визначати позитивні результати [ 4, 5 ]. А застосування
авторського набору фотокарток із зображенням рослин, тварин, пейзажів на
заняттях з елементами соціально-психологічного тренінгу та під час групової
роботи також показало їх ефективність. Таким чином, є необхідність подальшої
роботи і досліджень в даному напрямку.
Арт- терапія є саме тою методологічною базою, котра поєднує і досягнення
наукової думки, і досвід мистецтва,інтелект людини і її почуття, рефлексію і
діяльність. І на думку Олени Вознесенської за допомогою арт-терапії можливо
вирішувати як виховні і психокорекційні завдання, так і розвивати безпосередньо
творче відношення до дійсності, до навчання, спілкування та ефективної
взаємодії [ 1 ].
Література
1.
Вознесенская Е.Л. Особенности и
перспективы развития арт - терапии в Украине/Е.Л.Вонесенская//[ Електронний
ресурс. код доступу: http: //www.br.com/ua/referats/Psychology/76634.htm?dl]
2.
Вознесенська О. Особливості арт-терапії
як методу/Олена Вознесенська// «Психолог», видавництво «Шкільний світ» № 39
(183), жовтень 2005.- с. 5 – 8
3.
Вознесенська О. Арт-терапія сім’ї/Олена
Вознесенська// «Психолог», видавництво «Шкільний світ» № 39 (183), жовтень
2005.- с. 9 – 14
4.
Піхуля С.О. Корекція негативних
наслідків кризових станів в учасників навчально-виховного процесу
професійно-технічного навчального закладу/ Сергій Піхуля// Актуальні проблеми
та особливості діяльності психолога в закладах освіти: матеріали ІІІ
Всеукраїнського науково – практичного семінару, Умань, 27 березня 2014 р./ [ред.
кол.: Сафін О.Д. (гол. ред.) та інші]. – Умань: Видавничо-поліграфічний центр
«Візаві».- 2014р.-162 с.
5. Піхуля
С.О. Кризові стани учнів ПТНЗ. Діагностика та корекція/Сергій Піхуля// «Психолог»,
видавництво «Шкільний світ» № 18(546), вересень 2014.- с. 44 – 45
6. Полозюк Ю. Застосування технік
фототерапії в діяльності психолога/Юлія Полозюк// «Психолог»,
видавництво «Шкільний світ» №23(551), грудень 2014.- с. 21 – 23
7. Рубцова
А.А. Особенности приминения методов арт-терапии на этапе установления терапевтического контакта/А.А.Рубцова// [ електроний ресурс, код
доступу: http: psyjournal.ru/ psyjournal/articles/detail.php?ID=3625&sphrase_id=26805]
8. Сербіновська
Н.В. Теоретичні основи проективного підходу та проективних технік в
психодіагностиці/Н.В.Сербіновська//[ електроний ресурс, код доступу: dspace.udpu.org.ua:8080/jspui/bitstream/6789/149/1/Теорети.]
9. Туріщева Л.В. Настільна книга шкільного психолога:
Навчально-методичний посібник для вчителя/Л.В.Туріщева//.- Х.: Вид.група
«Основа», 2009. – 256 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар