Піхуля С.О. Кризові стани учнів ПТНЗ. Діагностика та корекція //Психолог. Видавництво «Шкільний
світ» № 18 (546) вересень 2014 р., - с.44 – 45
Діагностика та корекція кризових станів в
професійно-технічному навчальному закладі.
На підсвідомість здійснюють вплив
не слова, а образи. Особливо, якщо вони мають яскраву символіку.
М.Мольц
Кризові стани виникають при неможливості подолати перешкоди в досягненні
цілей, що усвідомлюються індивідом, як життєво важливі і необхідні, тими
способами, що сформувались на основі його попереднього досвіду.
Кризові стани – це стани, що
протікають на фоні тих, чи інших психотравмуючих подій, викликають соціально –
психологічну дезадаптацію особистості та супроводжуються гострим емоційним
переживанням, в ситуації втрати або загрози втрати значимих цінностей чи
об’єктів. [2, с. 126]
Зміни, які відбуваються у психіці та
поведінці людини, можуть відбуватись повільно чи поступово, або ж, навпаки,
спонтанно, що і призводить до кризових ситуацій. Саме поняття «криза»
характеризує стан, породжений проблемою, яка постала перед індивідом і якої він
не може розв’язати за короткий час і звичним способом. [3]
Завданням практичного психолога професійно-технічного навчального закладу,
при психологічній корекції кризових станів, є надання допомоги у формуванні
нових поведінкових стратегій; розвитку нових умінь та забезпечення можливості
соціально – психологічної адаптації до
нових умов в соціальному середовищі. За нашими спостереженнями, в ситуаціях,
коли виникають кризові стани, раніше засвоєних зразків та моделей поведінки
виявляється недостатньо, саме тому і необхідно знаходити нові способи
поведінкових реакцій і дій.
На нашу думку, найбільш ефективними
засобами, в такому випадку, є апеляція до підсвідомості індивіда, його емоцій
та почуттів. Ще З.Фрейд відзначав, що за пластом свідомості існують потужні пласти
неусвідомлюваних суб’єктом психічних сил, процесів і механізмів. А поведінка
людини в значній мірі підпорядковується їх впливу. [4]
Несвідоме – це ті явища, процеси,
властивості і стани, які за своєю дією на поведінку схожі на усвідомлювані, але
людиною не рефлектуються, тобто не усвідомлюються.
Ще в кінці ХХ століття психологи почали
використовувати спеціальний інструмент, який допомагав ефективно у вирішенні
проблем взаєморозуміння і сприйняття – метафоричні асоціативні карти, котрі
мають ще назву проективних або психотерапевтичних карт. Методика роботи з
набором карток побудована за принципом вільного асоціативного експерименту.
Френсіс Гальтон, англійський дослідник та засновник диференційної психології, в
ХІХ столітті вперше розробив і провів асоціативний тест. Таким чином,
асоціативний тест Ф.Гальтона став першим науковим інструментом для вивчення
асоціацій. [1]
Спираючись на вищевказані дослідження,
Українським науково – методичним центром практичної психології і соціальної
роботи за ідеєю Ю.А. Луценка, розроблено серію асоціативних карток: «Креатив
-1»: «Техніки і технології» та «Креатив -2»: «Настрій, стани, емоції, почуття»
(http: //www.psyua.com/ua/hage/fio.php). Дані картки
рекомендовано навчально-методичною радою Українського НМЦ практичної психології
і соціальної роботи для використання під час діагностичної, корекційної,
навчальної, тренінгової, консультаційної роботи.
Перевагами використання асоціативних
карток є: простота і наочність використання; їх екологічність (незалежність
від віри, раси, віку, статі); можливість
дослідження і подальшої роботи з тими аспектами життя і психіки людини, які не
усвідомлюються; робота на рівні метафоричного пред’явлення проблеми і пошуку
рішення; знаходження способів роботи з опорами та зажимами клієнта і пошук його
внутрішніх резервів та ресурсів; творче ставлення до вирішення проблем клієнта
і взаємодії з ним. Крім того, слід зауважити, що асоціативні картки є
невичерпними. В одному і тому ж зображенні різні люди побачать зовсім різні
феномени, у відповідь на стимул винесуть свій внутрішній зміст актуальних
переживань і емоцій. Тим паче, що в різні періоди життя і в контексті різних
тем асоціації та тлумачення будуть відрізнятись навіть у однієї і тієї ж
людини. А отже, важливим є не закладений дослідниками із самого початку сенс, а
саме внутрішній, душевний відгук кожної людини на ту чи іншу пред’явлену їй
картку.
Враховуючи вищевикладене, нами була зроблена
спроба діагностики та корекції кризових станів за допомогою набору фотографій
квітів, гір, моря, річок, дороги, тощо, що були розміщені певним чином і
представлені у вигляді презентації. Під час проведеної роботи були отримані
позитивні результати та прийнято рішення про представлення даного матеріалу на
ІІІ Всеукраїнському науково-практичному семінарі «Актуальні проблеми та
особливості діяльності психолога в закладах освіти» і зроблено висновок про
необхідність подальших досліджень в цьому напрямку.
ВИКОРИСТАНІ
ДЖЕРЕЛА:
1. Канаев Иван Фрэнсис Гальтон/Иван Канаев// Ленинград:
Издательство «Наука», Ленинградское отделение, 1972. – 136 с.
2. Піхуля С.О. Корекція
негативних наслідків кризових станів в учасників навчально-виховного процесу
професійно – технічного навчального закладу/ С.О.Піхуля //Актуальні проблеми та
особливості діяльності психолога в закладах освіти: матеріали ІІІ Всеукраїнського
науково-практичного семінару, Умань, 27 березня 2014 р./[ред..кол.: Сафін О.Д.
(гол.ред.) та інші]. – Умань: Видавничо-поліграфічний центр «Візаві».- 2014. – с. 126 – 127
3. Ярошевский М.Г. Зигмунд Фрейд – выдающийся
исследователь психической жизни человека. [Електронний ресурс]/ М.Г. Ярошевський
// Режим доступу: www. Leveread.ec/read_book.php
4. Ясінько Н.І. Особливості
кризи підліткового віку [Електронний ресурс]/ Н.І. Ясінько // Режим доступу: http.//intkonf.org/yasinko-n-i-osoblivosti-krizi-pidlitkovogo-viku/
Немає коментарів:
Дописати коментар