Діагностика та корекція кризових станів в професійно-технічному
навчальному закладі
На підсвідомість здійснюють вплив
не слова, а образи. Особливо, якщо вони мають яскраву символіку.
М.Мольц
Кризові стани виникають при неможливості подолати перешкоди в досягненні
цілей, що усвідомлюються індивідом, як життєво важливі і необхідні, тими
способами, що сформувались на основі його попереднього досвіду.
Кризові стани – це стани, що протікають на фоні тих, чи інших
психотравмуючих подій, викликають соціально – психологічну дезадаптацію
особистості та супроводжуються гострим емоційним переживанням, в ситуації
втрати або загрози втрати значимих цінностей чи об’єктів. [с.
126, Піхуля С.О. Корекція негативних наслідків кризових станів в учасників
навчально-виховного процесу професійно – технічного навчального закладу/
С.О.Піхуля //Актуальні проблеми та особливості діяльності психолога в закладах
освіти: матеріали ІІІ Всеукраїнського
науково-практичного семінару, Умань, 27 березня 2014 р./[ред..кол.: Сафін О.Д.
(гол.ред.) та інші]. – Умань: Видавничо-поліграфічний центр «Візаві».- 2014. – с. 126 – 127]
Зміни,
які відбуваються у психіці та поведінці людини, можуть відбуватись повільно чи
поступово, або ж, навпаки, спонтанно, що і призводить до кризових ситуацій.
Саме поняття «криза» характеризує стан, породжений проблемою, яка постала перед
індивідом і якої він не може розв’язати за короткий час і звичним способом. [Ярошевский
М.Г. Зигмунд Фрейд – выдающийся исследователь психической жизни человека.
[Електронний ресурс]/ М.Г. Ярошевський // Режим доступу: www. Leveread.ec/read_book.php ]
Завданням практичного психолога професійно-технічного навчального закладу,
при психологічній корекції кризових станів, є надання допомоги у формуванні
нових поведінкових стратегій; розвитку нових умінь та забезпечення можливості
соціально – психологічної адаптації до
нових умов в соціальному середовищі. За нашими спостереженнями, в ситуаціях,
коли виникають кризові стани, раніше засвоєних зразків та моделей поведінки
виявляється недостатньо, саме тому і необхідно знаходити нові способи
поведінкових реакцій і дій.
На нашу думку, найбільш ефективними
засобами, в такому випадку, є апеляція до підсвідомості індивіда, його емоцій
та почуттів. Ще З.Фрейд відзначав, що за пластом свідомості існують потужні
пласти неусвідомлюваних суб’єктом психічних сил, процесів і механізмів. А
поведінка людини в значній мірі підпорядковується їх впливу. [Ясінько
Н.І. Особливості кризи підліткового віку [Електронний ресурс]/ Н.І. Ясінько //
Режим доступу: http.//intkonf.org/yasinko-n-i-osoblivosti-krizi-pidlitkovogo-viku/]
Несвідоме – це ті явища, процеси,
властивості і стани, які за своєю дією на поведінку, схожі на усвідомлювані,
але людиною не рефлексуються, тобто не усвідомлюються.
Англійський дослідник та засновник диференційної психології Френсіс Гальтон
в ХІХ столітті вперше розробив і провів асоціативний тест. Таким чином,
асоціативний тест Ф.Гальтона став першим науковим інструментом для вивчення
асоціацій.[Канаев И. «Фрэнсис Гальтон»/Иван Канаев//
Ленинград: Издательство «Наука», Ленинградское отделение, 1972. – 136 с.]
В 70-х – 80-х роках ХХ століття
психологи почали використовувати спеціальний інструмент, який ефективно допомагав
у вирішенні проблем взаєморозуміння і сприйняття – метафоричні асоціативні
карти, котрі мають ще назву проективних або психотерапевтичних карт. Методика
роботи з набором карток побудована за принципом вільного асоціативного
експерименту Френсіса Гальтона.
Асоціативні картки – це спеціально
розроблені для роботи психологів та психотерапевтів набори картинок, портретів,
схем, що дозволяють досліджувати різні аспекти особистості і міжособистісної
взаємодії.
Перша колода метафоричних асоціативних
карт була створена в 1975 році Елі Раманом, канадським професором
мистецтвознавства і складалась з колоди картинок (за розмірами - ідентичними з гральними картами) і рамочної
колоди слів. Вподальшому, разом з психотерапевтом Джо Шліхтером були розроблені
правила і принципи використання карт як інструменту проективної психотерапії. В
1983 році Елі Раман познайомився з німецьким видавцем Моріцем Егетмайєром,
котрий розгледів в метафоричних асоціативних картах (на той час картах «О»)
інструмент, який так довго шукав і за допомогою котрого, можна було б
стимулювати і підштовхнути клієнта до відвертої розмови про себе і свої
проблеми.
Метафоричні асоціативні картки
використовуються не тільки в індивідуальній, але й в груповій роботі та
можуть бути спрямовані на:
ü створення
позитивного, безпечного середовища, в котрому здійснюється комунікація та обмін
позиціями без оціночних суджень;
ü розвиток
інтересу до самовивчення і саморозвитку;
ü розвиток
творчих здібностей;
ü зменшення
страху критики або засудження;
ü сприяння
особистісному розвитку;
ü подолання
криз і зцілення від наслідків психотравм;
ü корекцію
відносин і вирішення конфліктів;
ü пошуку
внутрішніх ресурсів і мотивацій;
ü подолання
негативного впливу стресу;
ü діагностику
і оцінку професійно важливих компетенцій майбутніх спеціалістів –
професіоналів;
ü аналіз
індивідуально – психологічних особливостей особистості;
ü тощо.
На сьогоднішній день існує більше двох десятків унікальних карточних колод
та продовжують розроблятись нові, в тому числі і на Україні.
Ніна Вербицька за сприяння
Дніпропетровської обласної організації «Дорога до життя» і Молодіжного громадського руху «Партнер»
розробила авторську колоду метафоричних асоціативних карток «Вхід – Вихід».
Українським науково – методичним
центром практичної психології і соціальної роботи за ідеєю Ю.А. Луценка, розроблено серію
асоціативних карток «Креатив» (http: //www.psyua.com/ua/hage/fio.php):
·
«Креатив -1»: «Техніки і технології»;
·
«Креатив -2»: «Настрій, стани, емоції,
почуття».
Дані картки рекомендовано
навчально-методичною радою Українського НМЦ практичної психології і соціальної
роботи для використання під час діагностичної, корекційної, навчальної,
тренінгової, консультаційної роботи.
Перевагами використання асоціативних
карток є: простота і наочність ; екологічність (незалежність від віри, раси, віку, статі); можливість
дослідження і подальшої роботи з тими аспектами життя і психіки людини, які не
усвідомлюються; робота на рівні метафоричного пред’явлення проблеми і пошуку
рішення; знаходження способів роботи з опорами та зажимами клієнта і пошук його
внутрішніх резервів та ресурсів; творче ставлення до вирішення проблем клієнта
і взаємодії з ним. Крім того, слід зауважити, що асоціативні картки є
невичерпними. В одному і тому ж зображенні різні люди побачать зовсім різні
феномени, у відповідь на стимул винесуть свій внутрішній зміст актуальних
переживань і емоцій. Тим паче, що в різні періоди життя і в контексті різних
тем асоціації та тлумачення будуть відрізнятись навіть у однієї і тієї ж людини.
А отже, важливим є не закладений дослідниками із самого початку сенс, а саме
внутрішній, душевний відгук кожної людини на ту чи іншу пред’явлену їй картку.
На основі вищевикладених даних та за
необхідності діагностики і корекції кризових станів в учнів ліцею, нами було
прийняте рішення про використання набору фотографій квітів, гір, морів, річок,
доріг, мостів, тварин тощо. Такі фотографії були роздруковані на папері формату
А – 4 в двох варіантах :
Ø на весь
аркуш;
Ø дві
фотографії, розміром 162х105 мм, на аркуші.
Дані фотографії використовувались розкладеними на робочому столі, зібраними
в папку та у вигляді презентації на ноутбуці.
Під час проведеної роботи були отримані позитивні результати в діагностиці та корекції кризових станів.
Результати даного дослідження були
представлені на ІІІ Всеукраїнському
науково-практичному семінарі «Актуальні проблеми та особливості діяльності
психолога в закладах освіти», що проходив в Уманському державному педагогічному
університеті ім. Павла Тичини в березні 2014 року.
Немає коментарів:
Дописати коментар