Піхуля С.О. Корекція
негативних наслідків кризових станів в учасників навчально-виховного процесу
професійно-технічного навчального закладу/Сергій Олексійович Піхуля//Актуальні
проблеми та особливості діяльності психолога в закладах освіти: матеріали ІІІ Всеукраїнського
науково-практичного семінару, Умань, 27 березня 2014 р. / [ред. кол.: Сафін
О.Д. (гол. ред.) та інші]. – Умань: Видавничо-поліграфічний центр
«Візаві». – 2014. – с. 126 -127
Піхуля Сергій Олексійович
ДНЗ «Черкаський
професійний ліцей»,
м. Черкаси
КОРЕКЦІЯ НЕГАТИВНИХ НАСЛІДКІВ КРИЗОВИХ
СТАНІВ В УЧАСНИКІВ НАВЧАЛЬНО - ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ ПРОФЕСІЙНО - ТЕХНІЧНОГО НАВЧАЛЬНОГО
ЗАКЛАДУ
Сучасна складна соціально-економічна та
політична ситуація в нашій державі, зниження рівня соціальної захищеності,
розшарування суспільства, невпевненість в завтрашньому дні веде до збільшення
випадків виникнення кризових станів в учасників навчально-виховного процесу в
професійно – технічних навчальних закладах.
Таким чином, однією з важливих цільових і поточних завдань психологічної
допомоги в навчальному закладі повинна бути психологічна корекція кризових
станів особистості. [2]
Кризові стани виникають при неможливості подолати перешкоди в досягненні
життєво важливих цілей способами, що сформувалися на основі попереднього
досвіду. Тобто, криза характеризує стан, породжений проблемою, яка постала
перед індивідом і якої він не може розв’язати
за короткий час і звичним для нього способом.[3]
На нашу думку, кризові стани - це
стани, що протікають на фоні тих, чи інших психотравмуючих подій, це стани, що
викликають соціально-психологічну дезадаптацію та супроводжуються гострим
емоційним переживанням в ситуації втрати або загрози втрати значимих цінностей
чи об’єктів.
Психологічна криза має причинно-наслідковий зв'язок з попереднім життєвим
досвідом людини, але не може бути подолана засобами, що відомі їй з минулого
досвіду. Особистість відчуває власну безпорадність, неспроможність продукувати
поведінку відповідно раніш сформованих стратегій, таким чином у цей момент
відчуває дискомфорт та психологічну напругу.[c.133, 1]
Отже, в ситуаціях, коли виникають кризові стани, раніш засвоєних
зразків та моделей поведінки виявляється
недостатньо, тому необхідно знаходити нові способи поведінки. І завдання
практичного психолога професійно-технічного навчального закладу, в даному
випадку, полягає в необхідності надати допомогу у формуванні нових поведінкових
стратегій, розвитку нових умінь та забезпечення можливості соціально-психологічної
адаптації до нових умов в соціальному
середовищі.
Слід зауважити, що не поодинокими є випадки, коли людина, що знаходиться в
кризовому стані, не може чи не хоче взаємодіяти з консультантом. В такому
випадку, на наш погляд, є ефективним застосування арсеналу проективних методик
і апеляція до підсвідомості. Підсвідомість – це всі
життєзабезпечуючі процеси нашого організму, все те, чому людина вже навчилась,
весь її минулий досвід. А свідомість людини обмежена, та помічає і реагує вона на значно більше факторів, ніж
усвідомлює.
Особистість позитивно використовує лише ті кризові події,
які успішно були подолані нею, і намагається витіснити актуальні кризи та ті,
результат вирішення яких її не задовольняє [с.137, 1], а таке витіснення, в свою
чергу, негативно впливає на її психічний стан, бо веде до виникнення неврозів.
Література
1.
Кириченко В.В. Рефлексія дискретності
кризових подій життєвого шляху особистості/В.В.Кириченко// Актуальні проблеми
психології: психологія особистості. Психологічна допомога особистості / За ред.
С.Д.Максименка, М.В.Папучі.- Київ,2010. – Том.11. – Вип. 3. – с. 132 - 137
2. Лебедева
С.Ю. Сучасні напрямки та організація психологічної допомоги при кризових станах
особистості/С.Ю.Лебедева// Електронний ресурс. Код доступу: http: // www.novapdf.com
3. Ясінько
Н.І. Особливості кризи підліткового віку./Н.І.Ясінько А.М. // Електронний
ресурс. Код
доступу: http: // intkonf.org/yasinko-n-i-osoblivosti-krizi-pilitkovodo-viku/
Немає коментарів:
Дописати коментар